„BACHANTKI”  Wrocławski Teatr Pantomimy - Polska 

19 czerwca Ndz. godz.19.00 Scena Na Woli Teatru Dramatycznego m.st. W-wa ul. Kasprzaka 22

60 lecie istnienia Wrocławskiego Teatru Pantomimy 

 

Natchnienia i podpory literackiej szukałem tym razem w Bachantkach Eurypidesa i książce Pasoliniego zatytułowanej Teorema. Z tych dzieł zaczerpnąłem tematy, pewien konglomerat myśli dla wyrażenia nurtujących mnie problemów. Występuje tu spięcie dwóch racji i sprzeczności: z jednej strony postępowanie człowieka w świecie codzienności, jakieś bardzo racjonalne, rzeczowe, a z drugiej chęć ucieczki od tej szarzyzny w świat marzeń, często skrzętnie skrywanych pragnień możliwych do urzeczywistnienia... nie na jawie. Słowem wszystko to, co było myślą przewodnią dionizyjskich misteriów, co nierealne w życiu, może przybrać konkretne kształty w teatrze. 


H. Tomaszewski, Przyjeżdżam jutro, Słowo Polskie nr 53 / 1974

 

W 1974 roku Henryk Tomaszewski zrealizował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy spektakl Przyjeżdżam jutro, który określił mianem „collage’u obrazów pantomimicznych inspirowanych Bachantkami Eurypidesa i Theoremą Piera Paola Pasoliniego”. 

Tworząc spektakl Bachantki według dramatu Eurypidesa, twórcy sięgają do tych samych materiałów, traktując je jako punkt wyjścia przy komponowaniu obrazu scenicznego, niebędącego jednak odtworzeniem fabuły przedstawienia Tomaszewskiego. Spektakl Przyjeżdżam  jutro traktowany jest jako inspiracja i zachęta do tego, by jeszcze raz przeczytać oba dzieła i przekonać się, co dzisiaj wynika ze zderzenia tych dwóch opowieści. Tematy są wciąż te same, te, o  których wspomina Tomaszewski w przytoczonym powyżej fragmencie wypowiedzi: starcie dwóch porządków, realnego i fantastycznego, rozdarcie człowieka, którego istnienie jest balansowaniem na cienkiej linie, rozciągniętej między twardą rzeczywistością a  kruchością świata powoływanego do życia przez marzenie.
Aktualne jest pytanie, które postawione zostaje tylko po to, by nigdy nie doczekać się  odpowiedzi: kim jest Przybysz / Dionizos, którego nadejście burzy zastany porządek i wygania człowieka z jego dotychczasowego miejsca zamieszkania – czyli z siebie samego.
Czy to wyzwolenie czy upadek? Dlaczego wciąż fascynuje jego postać? Dlaczego opowieść o nim jest wciąż potrzebna człowiekowi, teatrowi, światu…

 

BACHANTKI według Eurypidesa,
reżyseria: Maćko Prusak,

dramaturgia: Marta Giergielewicz,
scenografia: Mirek Kaczmarek,
oprac. muzyczne: Maćko Prusak
obsada: Anna Nabiałkowska, Agnieszka Dziewa, Paula Krawczyk-Ivanov, Mariusz Sikorski,
Zbigniew Szymczyk, Jan Kochanowski, Anatoliy Ivanov, Radek Kasiukiewicz (gościnnie)

Czas trwania spektaklu około 90 minut bez przerwy.
Premira spektaklu 10.06.2016 Wrocław,
Premiera Warszawska 19.06.2016

 

Wrocławski Teatr Pantomimy

powstał w 1956 roku. Jego założycielem i kierownikiem artystycznym był choreograf i reżyser Henryk Tomaszewski (20.11.1919-23.09.2001).

Unikalność Wrocławskiego Teatru Pantomimy to efekt wypracowanego przez Tomaszewskiego studyjnego sposobu kształcenia mima totalnego. Poszukiwania prawdy (w) ruchu oraz nowych środków wyrazu, umożliwiły tworzenie choreodramów spektaklowych: widowisk o bogatej scenografii i oprawie muzycznej, w których  ruch nie jest prostym ekwiwalentem słowa, a syntezą doznań i wrażeń.

Osobliwe wizje reżyserskie i autorskie programy Tomaszewskiego przyniosły zespołowi popularność w kraju i za granicą oraz liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach.

Od 2009 roku dyrektorem naczelnym Teatru jest Zbigniew Szymczyk. Obecna linia programowa WTP skupia się wokół zagadnień szeroko pojętego teatru fizycznego, wzbogacając środki pantomimy o różnorodne konwencje teatralne. Zespół Teatru prowadzi również zajęcia warsztatowe i programy edukacyjne z zakresu pantomimy i  teatru ruchu.

W roku 2016 WTP obchodzi jubileusz 60-lecia istnienia.

 
Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© Warszawskie Centrum Pantomimy